
Att jämföra och välja rätt leverantör av ekonomisystem

Vi är stolta över att bli valda av flera framstående företag inom sin bransch
En ny undersökning* visar att många ekonomiavdelningar upplever hög arbetsbelastning. Manuella och repetitiva arbetsuppgifter tar värdefull tid och där fakturahantering upplevs som den största tidstjuven.
Ett byte av ekonomisystem kan ta upp till ett halvår, men från beslut till genomförande kan ta betydligt längre – i vissa fall över ett år. Förberedelse är nyckeln till ett effektivt systembyte.
Vi strävar efter att planera övergången noggrant och genomföra den vid en tidpunkt som orsakar minst påverkan på er verksamhet.
De flesta moderna ekonomisystem har omfattande integrationsmöjligheter med andra verktyg och system. Vi arbetar med er för att säkerställa att alla nödvändiga integrationer fungerar smidigt.
Tidsramen för implementeringen kan variera beroende på systemets komplexitet och företagets storlek, men det kan ta från några veckor till flera månader. Vi arbetar nära ert team för att säkerställa en smidig och effektiv övergång.
Har du andra frågor? Kontakta oss.
Det första steget är att fastställa varför ett systembyte är nödvändigt för er organisation och vad ni hoppas uppnå. Detta är en viktig del för att kunna förbereda och få med hela organisationen på bästa sätt. Sätt därför konkreta mål och ha en tydlig vision för att göra processen mer smidig och framgångsrik.
Exempel på mål vid byte av ekonomisystem:
Det andra steget är att göra en grundlig behovsanalys. Bedöm nuvarande men även framtida behov. För många företag är det exempelvis en självklarhet att framåt välja ett molnbaserat system som stödjer företagets generella molnstrategi.
Exempel på faktorer att tänka på:
Utifrån era vision, mål och behovsanalys är det nu dags att jämföra olika leverantörer och system. Ett bra första steg är att lyssna in på olika webbinar och därefter boka in ett första möte med de leverantörer ni anser matchar era behov.
Viktiga delar att tänka på vid val av leverantör:
Lokal närvaro: Det är fördelaktigt om leverantören är en stark aktör på er geografiska marknad.
Bransch: En leverantör som är insatt i er bransch kan bättre förstå de utmaningar och behov ni står inför.
Säkerhet: Utvärdera leverantörens säkerhetsarbete och se till att de verkligen kan skydda er data.
Framtidsvision: Har leverantören en klar framtidsvision för utveckling av deras system? Finns det hög potential för AI-integration och annan teknologi?
Control Edge effektiviserar komplexa finansiella processer. Genom att automatisera era ekonomiprocesser kan ni få högre ROI. Vill du veta mer om Control Edge, boka in en demo eller har andra frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss här.
Upptäck hur liknande företag har uppnått högre effektivitet och precision med Control Edge.
Återkommande webbinars där vi visar Control Edge och hur ekonomisystemet kan vara optimalt för ert bolag.
Utforska Control Edge och hur ekonomisystemet kan effektivisera ekonomiprocesserna med automation.
Styrkan finns i helheten. Med Control Edge får ni en stark helhetslösning som möter komplexa behov, idag och imorgon.
Control Edge är en del av den stora techkoncernen Visma vilket innebär att vårt ekonomisystem uppfyller höga kvalitets- och säkerhetskrav. Ekonomisystemet är byggt på välrenommerade Visma Control, men nu i ny modern tappning med utökad avancerad funktionalitet.
Undersökningen är genomförd av insikts- och konsultföretaget Trakkster på uppdrag av Visma. Under perioden 30 september till 4 oktober 2024 har sammanlagt 784 intervjuer genomförts med personer 18+ år, som arbetar på ekonomiavdelningar på svenska företag med en omsättning mellan 50 miljoner SEK och 1 miljard SEK, och som använder affärssystem i sitt dagliga arbete.